‏۱۵‏‎ ‎اقدام ساده آدم بسیار حساس که او را شاد می‌کند

از وقت گذرانی در طبیعت گرفته تا صرف اوقاتی به تنهایی، کارهای کوچکی که آدم بسیار حساس را شاد می‌کند. بسیار حساس بودن (HSP) یعنی جذب کردن هرآنچه گرداگرد ماست. کاری در این زمینه از …

12393728 ml

از وقت گذرانی در طبیعت گرفته تا صرف اوقاتی به تنهایی، کارهای کوچکی که آدم بسیار حساس را شاد می‌کند.

بسیار حساس بودن (HSP) یعنی جذب کردن هرآنچه گرداگرد ماست. کاری در این زمینه از دستمان بر نمی‌آید. ویژگی ما حساس بودن است، در نتیجه در ژن ماست، و سیم کشی درونی ماست. اگر کسی در اتاق روز خوبی را از سرنگذرانده باشد ، یا بهترین روزش نباشد، ما آنا متوجه می‌شویم. ما استاد خواندن زبان بدن دیگران هستیم. همین طور همه جزییاتی که از چشم دیگران پنهان می‌ماند. بنابه تجاربم، ما در چیزهایی کوچک شادی را می‌یابیم. و اگر بتوانید فرصت‌های کوچک دیگری را نیز برای خود در نظر بگیرید، آنوقت شادیتان افزون می‌شود.

۱. ارتباط با دیگران، حتی اگر غریبه باشند، فقط یک لبخند زدن و گفتن «سلام!»

این تعاملات کوچک مثبت روزم را می‌سازد. دلم می‌خواهد این تعاملات همین قدر کوتاه باقی بماند، تا جلوی گفتگوهای سطحی را بگیرم، چون انرژیم را تلف می‌کند. ما آدم‌های بسیار حساس گفتگوهای عمیق را ترجیح می‌دهیم. اما حساس بودن به خلق و رفتار دیگران باعث می‌شود همین لبخندها و سلام‌های کوچک را دوست داشته باشم و احساس کنم چقدر از زندگی در شهری کوچک خوشحالم. شما هم امتحان کنید و ببینید چه می‌شود.

۲. در طبیعت وقت بگذرانید، حال چه قدم زدنی ساده باشد، یا نگاه کردن به پرندگان.

طبیعت برای آدم‌های بسیار حساس بسیار آرامش بخش است: می‌توانید از شکوفه دادن درختان لذت ببرید. از پرندگانی که به باغ و باغچه می‌آیند یا اردک‌هایی که در رودخانه شنا می‌کنند. یا به هرآنچه وحشی‌تر است، نگاهی هرچند کوتاه اما دقیق بیندازید. اگر احساس بیش برانگیختگی می‌کنید و می‌خواهید جلوی آن را بگیرید، خوب است که زمانی را در طبیعت سیر کنید.

جولی بجلند درمانگر بر اهمیت وقت گذرانی در طبیعت تاکید دارد، و آن را روشی برای آرام سازی روح‌های حساسی که تحت محرکات فراوان قرار دارند، می‌داند.

۳. لذت بردن از غذا، حال چه غذایی باشد که شخصاً در خانه می‌پزید یا در مکان مورد علاقه خود صرف می‌کنید.

برخی غذاها را به تنهایی پخته و به تنهایی می‌خورم. برای درست کردن آن وقت می‌گذارم و همه این کارها را با عشق انجام می‌دهم.HSP ها نه تنها از این اوقات لذت می‌برند، بلکه به آن نیاز دارند. وقتی با دیگران غذا می‌خورم تحت تأثیر سرعت غذاخوردن ایشان قرار می‌گیرم. ولی وقتی تنها هستم می‌توانم با سرعت خودم (آهسته) غذا بخورم و از آن لذت ببرم.

۴. از داشتن یک حیوان خانگی یا رفتن به پناهگاه حیوانات آرامش بگیرید

برای برخی از ما که معاشرت‌های اجتماعی با آدم‌های زیاد داریم و از اینکار خسته می‌شویم، داشتن حیوان می‌تواند تاثیری مثبت داشته باشد. مرا که حسابی آرام می‌کند. حیوانات هم از دیدن من شاد می‌شوند.HSP ها پیوند خوبی با حیوانات دارند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که صرف زمانی با حیوانات، بخصوص حیوانات خانگی باعث کاهش اضطراب و کاهش فشار خون قرار می‌گیرند. اگر هم توانایی نگهداری از حیوانات ندارید، باز راههایی برای ارتباط با حیوانات وجود دارد. مثلاً حیوانات خیابانی..

۵. وقتی را صرف رؤیاپردازی کنید

شاید وقتی کلی کار برای انجام دادن دارید، خیال‌پردازی امری بیمورد به نظر رسد، اما گاهی خوب است خود را رها کنید. من که هرگز از این کار سیر نمی‌شوم. در این ضمن می‌توانید اجازه دهید قوه خیالتان آزادانه برای خود سیر کند. مثل خوابیدن است، فرصتی ست تا خود را از واقعیت خلاص کنم، و همین باعث استراحتم می‌شود. این کار برای ما HSP ها ضروریست و بعد از آن آمادگی بیشتری برای بودن در دنیا پیدا می‌کنید.

۶. مدت زمانی را صرف استراحت و تجدید قوا کنید

برای ما آدم‌های بسیار حساس خیلی مهم است که زمانی را به تنهایی صرف استراحت کنیم. ممکن است وقتی به دیگران می گویید که می‌خواهید زمانی را تنها سپری کنید، حالتی تدافعی پیدا کنند. پس ضروری و بهتر است که موضوع را برایشان توضیح دهید که این زمان استراحت برای شما که روح و روان آماده بیش برانگیختگی دارید تا چه حد ضروریست وگرنه متوجه نمی‌شوند. تشویقشان کنید تا مطالبی که در این زمینه وجود دارد را مطالعه کنند و بفهمند که بسیار حساس بودن یعنی چه و کسی که بسیار حساس است با چه مشکلاتی دست به گریبان است و شما هم از این فرصت استفاده کرده و مدتی را استراحت کنید. تعاملات اجتماعی طولانی ما HSP ها را فلج می‌کند. در نتیجه اوقاتی را به تنهایی سپری کنید، حتی اگر شده برای چند دقیقه و هرکجا که باشد.

۷. مراقبه کنید تا تمرکزتان بر زمان حال بماند

وقتی متوجه شوید که نیاز به زمانی برای تنهایی دارید، مراقبه ابزاری مهم می‌شود تا خویشتن بسیار حساستان آرام و قرار گیرد. نیازی به گذراندن دوره و کلاس ندارد. فرصت‌های زیادی برای یادگیری آن وجود دارد و هنگامی که آن را یاد بگیرید، می‌توانید هرکجا که امکانش بود انجامش دهید. پشت میزکار، در اتومبیل، زیر یک درخت یا هرجا. برای من که آرامش بسیار خوبی به همراه دارد، و امیدوارم که برای شما نیز چنین باشد.

۸. خواندن کتاب

کتاب خواندن نه تنها برای من لذت‌بخش است، بلکه از تماشای فیلم به مراتب تنش کمتری به همراه دارد. به اینکه قوه تخیلم هم گسترش یابد، کمک زیادی می‌کند. اگر هم موضوع کتاب سنگین بود و یا رغبتی به ورق زدن آن نداشته باشم، از کنار گذاشتن آن شرمگین نمی‌شوم. کتاب‌های خوب زیادی برای آدم‌های بسیار حساس وجود دارد.

۹. خلاقیت به خرج دهید

خلاقیت چه در زمینه‌ای جدید و چه در امری قدیمی، نقاشی کردن باشد یا کوزه گری یا هرچیزی برای حالمان مفید است. ما از خلق کردن لذت می‌بریم. برخی از این راه زندگی می‌کنند و حتی اگر چنین نباشد، و فشار کاری هم ورای آن وجود نداشته باشد، لذت بخش تر هم می‌شود. نقاشی کردن کار من است، نه همیشه، بلکه وقتی حالم خوب باشد از آن لذت زیادی می‌برم.

۱۰. بغل کردن

بغل کردن خیلی خوب است مگر نه؟ حساس بودنتان این موضوع را حتی خوشایندتر هم می‌کند. ما از این کار احساس خیلی خوبی کسب می‌کنیم، استرس ما را کاهش می‌دهد و خوشی ما را افزایش می‌دهد. اگر همسر بسیار حساس یا فهمیده‌ای دارید، هروقت دلتان خواست می‌توانید او را در آغوش بگیرید، عالیست (تعداد بغل‌هایی که در روز می‌کنم، غیر قابل شمارش است) و اگر همسری ندارید، شاید بتوانید روی دوستی، خانواده‌ای و یا حتی حیوان خانگی‌تان حساب کنید.

۱۱. کمک کنید

می‌خواهد گوش دادن به مشکلات یک دوست باشد یا ارائه پیشنهاد و نظر. من عاشق کمک کردنم. راهنمایی دیگران یا ارائه پیشنهاد برای حل یک مسئله امری اغنا کننده است. برای من که حرفه‌ام نیز همین است ، لذتی دو چندان دارد، کار من کمک به راه اندازی پروژه‌هاست. برای من که خوب است، امیدوارم برای دیگران نیز چنین باشد.

۱۲. چیزی که خوشایند است را ببینید

چون آنچه خوشایند نیست مایه آزار ما HSP هاست. چون ما HSP ها بسیار تحت تأثیر آنچه می‌بینیم قرار می‌گیریم. متوجه شده‌ام که هرچیزی که تحملش دشوار باشد آزاردهنده است. انگار که آن اتفاق برای خودم رخ داده باشد و نه اینکه صرفاً تماشاگر آن باشم. به سادگی باعث کابوس دیدنم می‌شود و تا روزهای متوالی مرا از تعادل خارج می‌کند. اما دیدن فیلم‌ها و خبرهای خوب ةرامش بخش است.

۱۳. به قدر کافی خوابیدن

چون واقعاً بسیار حساس‌ها به آن بسیار نیازمند هستند. البته که همه به خواب نیاز دارند، اما اگر HSP باشید، بدون خواب کافی، تعاملات روزانه برایتان دشوار خواهد بود. محرکات زیادی که به سراغمان می‌آید، کوبنده‌اند! به وقت بیشتری برای خلاصی از آن نیاز داریم و هیچ چیز بهتر از خواب شب نیست (مخصوصاً اگر رویاهای شاد و جذاب می‌بینید). خود را درگیر میزان خواب دیگران نکنید! اگر به خواب بیشتری نیاز دارید، بخوابید.

۱۴. به شیوه‌ای مناسب از خواب برخیزید

بعد از خوابی آرام، هیچ چیز بدتر از این نیست که با صدای خشن ساعت از خواب بیدار شوید یا کسی مدام تکرار کند که «پاشو!» اگر نیاز به ساعت دارید، آن نوعی که زنگ مناسب دارد و مثلاً آوایی از طبیعت دارد را انتخاب کنید و آن را روی میزان پایین صدا قرار دهید. به دیگران هم بگویید اگر مجبورند از خواب بیدارتان کنند، این کار را با آرامش انجام دهند. وقتی این کار به شیوه‌ای درست انجام می‌دهید، فرق آن را در احساس خود خواهید دید.

۱۵. صادق باشید، حال به هر قیمتی

نیازی به پرخاشگری نیست. واقع بین بودن برای HSP ها بهترین کار است و راهی ست برای حفظ شادمانی‌مان. همین حالا هم قوه تخیل خوبی داریم و می دانیم چه چیز «درست» نیست.

احسنت به شهود خوبمان. پس اگر می‌توانید دور و بر خود را از آدم‌های صادق پر کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد که زندگیتان چقدر بهتر خواهد شد . حتی اگر به قیمت این تمام شود که حرفهایی بشنوید که ناراحتتان می‌کند. به نظر من که این کار خیلی بهتر از خیال بد است.

نویسنده: هنریتا برد

مترجم: مینو پرنیانی