دانش کلید است

بسیار حساس بودن به این معناست که وقتی در معرض محرکات درونی و بیرونی قرار می‌گیرید حساس‌ترید. احتمالاً تا حالا متوجه شده‌اید که حساس هستید. می دانید که باید مراقبت خوبی از جسم خود کنید. قبل از اینکه همه انرژی‌تان را به خاطر این محرکات از دست دهید، لازم است به قدر کافی استراحت کنید. حتماً درباره ویژگی خود اطلاعات کافی کسب کرده‌اید و می دانید که آدم بسیار حساسی هستید.

من وقتی فهمیدم که بسیار حساس هستم که منابع زیادی برای مطالعه وجود نداشت. دلم می‌خواست تا آنجا که ممکن است درباره بسیار حساس بودن اطلاعات داشته باشم تا بتوانم نقاط ضعف و قوت خود را بشناسم و بر رشد درونی خود کار کنم. چندی پیش با یک راهنمای آلمانی آدم‌های بسیار حساس در اینترنت به نام ساسکیا کلایسن آشنا شدم. مقاله جالب ذیل از اثر او الهام گرفته شده است.

Hsp ها و HSS ها

دکتر الین آرون قبلاً مطرح کرده‌اند که ۳۰ درصد از آدم‌های بسیار حساس برون‌گرا هستند، و ۷۰ درصد درونگرا هستند. ضمناً دکتر آرون به واژه آدم جویای حس HSS اشاره کرده‌اند. آدم‌هایی که بلادرنگ به چیزی که برایشان جالب است واکنش نشان می‌دهند. دکتر الین آرون عمیقاً شخصیت آدم بسیار حساس را واکاوی می‌کنند و چگونه سازگار شدن با دنیا را با دقت نوشته‌اند.

ساسکیا کلایسن در سایت خود نوشته که تمامی ۳۰ درصد آدم‌های بسیار حساس برون‌گرا آدم‌های جویای حس نیستند. اساساً به نظر کلایسن ۴ نوع آدم بسیار حساس داریم. آدم بسیار حساس درونگرا، آدم بسیار حساس برون‌گرا، درونگرای HSP/HSS و برونگرای HSP/HSS.

HSP درونگرا

آیا شما جزو آن دسته افرادی هستید که چشم انتظار رسیدن به خانه هستید تا لباس راحتی خود را بپوشید، یک فنجان چای گرم درست کرده و روی مبلتان لم دهید؟ تلویزیون نگاه کرده یا کتابی در دست بگیرید. آیا بیشتر اوقات اینکار را می‌کنید؟ پس شما یک آدم بسیار حساس درونگرا هستید. در تصویری که از شما می‌توان در نظر گرفت، پنجره‌ای هست و گلدانی و کتابی، شمعی هم هست و یک فنجان دمنوش یا شکلات داغ.

آدم بسیارحساس درونگرا کسی ست که ترجیح می‌دهد کارها را شخصاً یا فقط با چند نفر از اطرافیان خود انجام دهد. این گروه، افرادی هستند که به ساختار و نظم علاقه‌مندند و از تنها بودن درازمدت ناراحت نمی‌شوند.

آدم بسیار حساس درونگرا از فکر کردن به سؤالات مهم زندگی لذت می‌برد، از مواجهه با عواطف خود نمی‌ترسد و ایده‌های نو فراوان دارد. به نظر ساسکیا کلایسن، خطری که این گروه را تهدید می‌کند، در هم شکستگی به خاطر بودن در بین کسانی ست که احساس راحتی چندانی از بودن با ایشان ندارد. در نتیجه ممکن است به واسطه عواطف، اعمال، و افکار دیگران دچار بیش برانگیختگی شوند.

HSP برونگرا

شما می‌خواهید در هر دو عالم بهترین باشید! از طرفی مایلید دوروبرتان آدم‌ها باشند و از بودن در گروه‌ها ناراحت نمی‌شوید. در عین حال عاشق صلح و آرامش در خانه هستید، خانه‌ای که در آن هیچ کاری نکنید! به نظر می‌رسد که با نیازهای خود در کشمکش باشید. ارتباط اجتماعی و خوش گذراندن از سویی و از سوی دیگر نیاز به صلح و آرامش و ساختار از سوی دیگر، چالشی ست که بسیاری از آدم‌های بسیار حساس برونگرا درگیر آن هستند.

ساسکیا کلایسن اشاره می‌کند که این گروه لازم است نسبت به نیازها و حدومرزهای خود آگاه باشند، و این که در معرض بیش برانگیختگی نشات گرفته از تعامل با گروه‌های بزرگتر قرار دارید. بهترین کار این است که بین این دو حالت تعادل برقرار کنید. شاید بد نباشد به دوروبری‌های خود بگویید که آدم بسیارحساسی هستید تا بدانند چرا گاهی دلتان می‌خواهد به خانه رفته و استراحت کنید.

HSP/HSS های درونگرا

به عنوان آدم درونگرای بسیار حساسی که در عین حال جویای حس هم هستید، عاشق این هستید که فعالیتی نکنید و در عین حال زندگی متنوع و سرشار از تجارب جدید داشته باشید. به هر حال الزاماً احساس نمی‌کنید که لازم است در جمعی بزرگتر شرکت کنید. ترجیح می‌دهید فعالیت‌هایتان را به تنهایی و یا در جمع کوچک خودتان انجام دهید.. در انجام یک فعالیت انگیزه شخصی خود را دارید.

ساسکیا کلایسن معتقد است که بزرگترین چالش برای آدم بسیار حساس درونگرا که جویای حس هم هست، این است که میان تجاربی که بر اثر فعالیت زیاد او را خسته می‌کند و حوصله سر رفتگی تعادل ایجاد کند. دانستن حدومرز برای همه آدم‌های بسیار حساس ضروری ست، مخصوصاً برای آدم‌های بسیار حساس جویای حس درونگرا.

HSP/HSS های برون‌گرا

شما با آدم‌ها معاشرت دارید و سعی می‌کنید تا آنجا که ممکن است به تمامی زندگی کنید، تا اینکه روزی فرا می‌رسد که تمامی انرژی‌تان را از دست می‌دهید، چون به علائمی که جسمتان بروز می‌دهد، توجه ندارید. به عنوان کسی که بسیار حساس و در عین حال جویای حس هستید از اینکه سرتان شلوغ باشد و زندگی اجتماعی شلوغی داشته باشید لذت می‌برید. در نتیجه گاهی مجبور می‌شوید حدومرزهایتان را نادیده بگیرید و ناگهان احساس تخلیه انرژی می‌کنید.

بنا به گفته ساسکیا HSP و در عین حال HSS بودن خطر بالایی دارد. به خاطر تجارب زیاده از حد احتمالاً در هم می‌شکند. در نتیجه مهم است وقتی را صرف حفظ انرژی کنید. حدومرز را برای ارتباط با دیگران در نظر گیرید، طوری که بفهمند. وقتی احساس در هم شکستگی و فروپاشی می‌کنید، برای خود وقتی در نظر بگیرید. این کار هیچ اشکالی ندارد.

این نظریه چه کمکی به من کرد. کمک کرد تا بسیار حساس بودن خود را بهتر درک کنم. من HSP برونگرایی هستم، متوجه چالش‌ها شدم و در نتیجه حدومرزهایی در نظر گرفتم. امیدوارم شما نیز به اندازه من از این نظریه بهره ببرید.

نویسنده: آنه کاترین

مترجم: مینو پرنیانی