چرا میهمانی تولد برای کودکان بسیار حساس سخت می‌گذرد؟

میهمانی‌های تولد پر از محرکات حسی است، و اگر شما فرزند بسیار حساسی دارید، بهتر است بدانید چنین مراسمی می‌تواند  او را درهم بشکند. برای بسیاری از کودکان، میهمانی تولد اتفاقی قابل پیش بینی ست …

میهمانی‌های تولد پر از محرکات حسی است، و اگر شما فرزند بسیار حساسی دارید، بهتر است بدانید چنین مراسمی می‌تواند  او را درهم بشکند. برای بسیاری از کودکان، میهمانی تولد اتفاقی قابل پیش بینی ست _بادکنک، کیک، موسیقی، سرگرمی و تفریح. پس چرا کودک خوشش نیاید؟

اگر فرزند شما سیستم پردازش حسی حساسی دارد، میهمانی تولد برایش بسیار تنش زاست. همان چیزهایی که میهمانی تولد را برای بسیاری از کودکان خوشایند می‌سازد، برای کودکان بسیار حساس (HSC) چالش برانگیز است. چه جشن تولد کودک خودتان باشد و چه جشن تولد کودکی دیگر.

پنج دلیل برای سخت بودن میهمانی تولد برای کودکان بسیار حساس از این قرار است:

۱. میهمانی تولد معمولاً پیش بینی پذیر نیست، و پر از سورپرایز است.

کودکان بسیار حساس در حالت روتین آسوده‌اند _دلشان می‌خواهد بدانند که باید منتظر چه چیزی باشند و اوضاع باید برایشان تحت کنترل باشد. در حالیکه در میهمانی‌های تولد، هیچ چیزی را نمی‌توان پیش بینی کرد. پر از «خوشی» و سورپرایز است. گرچه بیشتر والدین میهمانی تولد را در خانه خود برگزار می‌کنند، اما برخی والدین میهمانی تولد را در مکانی غیر از خانه خود برگزار می‌کنند که همه چیزش برای کودک غریب و نااشناست. از سروصدا گرفته تا نور و منظره و آدم‌هایش. این امر به واقع برای کودک بسیار حساس HSC سخت است. هرچه باشد او باید زمان زیادی را صرف آشنایی با فضا کند.

۲. پر از محرک است.

وقتی به میهمانی تولد فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ صدای بلند موسیقی؟ بچه‌های پرسروصدا و پر هیجان که مدام حرف می‌زنند و این طرف و آن طرف می‌دوند؟ بادکنک هابی که همه جا هستند و می‌ترکند؟ همه در اتاق پرازدحام با سروصدا آهنگ تولدت مبارک را می‌خوانند؟ امروزه واژه «ساده» را نمی‌توان در وصف میهمانی‌های تولد کودکان به کار برد، چون که دیگر  برگزاری میهمانی‌های شلوغ و پرهیجان بهنجار شمارده می‌شود. بیش برانگیختگی و اضطراب از بودن در محیط‌های میهمانی تولد برای hsc ها بسیار زیاد شده است.

۳. تعامل اجتماعی زیاد

میهمانی تولد پر از فشارهای اجتماعی است، مخصوصاً وقتی کودک خودتان تولدش باشد. از کودک انتظار می‌رود به همه خوشآمد بگوید، تشکر کند، و با بقیه بچه‌ها شادمان بازی کند. ارتباط برقرار کردن و تعامل با دیگران می‌تواند برای hsc مایه نااسودگی زیادی باشد. برای کودکان بسیار حساس، تعامل فرد به فرد با آدم‌ها ساده‌تر است تا پیوستن به گروه همسالان. حال چه بشناسدشان و چه نشناسند.

۴. از مدام در حالت “بیدارباش” (on) بودن تحت فشار قرار می‌گیرند.

فعالیت‌ها و بازی‌های سازماندهی شده می‌تواند به آرامش جشن تولد کمک کند. اما به هر حال فشارزاست. معمولاً HSC ها در مشارکت کردن در بازی‌های میهمانی مقاومت نشان می‌دهند. چون مدام حواسشان به توانایی‌های دیگر شرکت کنندگان در میهمانی ست و از رقابت و شکست خوردن می‌ترسند. پس بازی‌های رقابت جویانه در نظر نگیرید. تصورش را بکنید که هم بیش برانگیخته شده‌اند و هم برای بازی کردن تحت فشارند. پس عجیب نیست که بچه‌های بسیار حساس عصبی و عصبانی شده و در رفتن به میهمانی‌های تولد مقاومت به خرج دهند.

۵. در محور توجه بودن.

بیشتر کودکان بسیار حساس از بودن در مرکز توجه خوششان نمی‌آید. در میهمانی‌های جشن تولد، بچه‌ها در محور توجه قرار دارند، چه پسر باشند و چه دختر. بقیه بچه‌ها دلشان می‌خواهد با آنان باشند و بزرگترها هم می‌خواهند مدام سؤال بپرسند و با ایشان عکس بگیرند. مجبور کردن بچه‌ها به باز کردن هدایا در حضور جمع یا خواندن آواز تولد تولد تولدت مبارک برایشان فشارزاست. دلشان می‌خواهد هرچه زودتر همگی بروند به خانه‌هایشان. اگر فرزندتان از خواندن آواز یا فوت کردن شمع خوششان نمی‌آید، بدانید که شما تنها نیستید. این همه محرک برای hsp ها ابداً جالب نیست.

پس برای تولد کودک بسیار حساستان چه کنید؟ چند پیشنهاد آزموده شده برایتان دارم.

۱. از ایشان بپرسید دوست دارند تولدشان چگونه باشد.

آیا واقعاً فرزندتان دلش می‌خواهد همه همکلاسی‌هایش حضور داشته باشند یا فقط یکی دو تن از دوستانش؟ یا شاید اصلاً دلشان مراسمی نخواهد. روز تولد، روز خاص اوست، نه شما. پس بهتر است نظر وی را بپرسید. اگر کم سن است، خودتان را به جای او بگذارید. از بودن در کنار اعضای خانواده خوشحالند یا از بودن در کنار کسانی که اصلاً نمی‌شناسند خجالت می‌کشند.

۲. در محیطی آشنا و از همه بهتر در خانه مراسم بگیرید.

وقتی کودکتان اعلام کرد که جشن تولد می‌خواهد، از مکان مورد نظر وی نیز بپرسید. وقتی در همه موارد تأیید او را گرفتید، آن وقت احتمال راضی و خوشحال بودن کودک HSC تان بیشتر می‌شود.

۳. با احتیاط مراسم را برنامه ریزی کنید.

اینکه می‌خواهید چگونه میهمانان را سرگرم بکنید؟

بهتر است کودکتان در این زمینه تصمیم بگیرد _ بپرسید از چه کارهایی خوشش می‌آید و از کدام لذت نمی‌برد و یا حتی ناراحت می‌شود.

۴. آواز خواندن یا نخواندن (مساله این است؟)

از فرزندتان بپرسید  از آواز خواندن خوشش می‌آید یا نه. آیا باعث می‌شود ناراحت شود؟ می‌توانید به جای خریدن کیک، کیک فنجانی تهیه کنید. به این ترتیب شرایط بهتر می‌شود.

۵. شرایطی برای “استراحت سری” فراهم کنید.

کاملاً امکان دارد که hsc هر از گاهی بخواهد خلوت کرده و خود را آرام سازد. برایش پناهگاهی در نظر بگیرید تا هر از گاهی برود و آنجا استراحت کند.

۶. مدت زمان تولد را محدود کنید و ساعت خاتمه در نظر بگیرید.

برای کودکتان محدودیت در نظر بگیرید. فرزندتان می‌خواهد مراسم چقدر به درازا بکشد؟ حتماً این کار را بکنید (این گونه حدو مرز را یاد گرفته و یاد می‌دهید.)

۷. بعد از خاتمه میهمانی، اجازه دهید استراحت کند.

میهمانی تولد هم از نظر جسمی و هم عاطفی انرژی زیادی از کودکتان می‌گیرد. اجازه دهید تا پس از میهمانی هرچقدر می‌خواهد استراحت کند.

نویسنده: مارین گاسپری

مترجم: مینو پرنیانی