ذهن ‏‎ ADHD‏- اختلال کمی توجه، همراه با بیقراری

بخشی از مطلب طولانی شخصی که معتقد است در عین بسیار حساس بودن دچار اختلال کمی توجه همراه با بی قراری ست را برایتان ترجمه کردم. (مترجم)   حساسیت مفرط من واقعی ست. حساسیت زیاد …

بخشی از مطلب طولانی شخصی که معتقد است در عین بسیار حساس بودن دچار اختلال کمی توجه همراه با بی قراری ست را برایتان ترجمه کردم. (مترجم)

 

حساسیت مفرط من واقعی ست.

حساسیت زیاد چیست؟ نام دیگر حساسیت زیاد، بسیار حساس بودن است و اختلال نیست. صفتی که ADHD ها هم دارند. از نشانگان حساسیت زیاد، حساس بودن فیزیکی (نسبت به صدا، آه کشیدن، لمس و یا بو) و به محرکات عاطفی ست و تمایل به درهم شکستگی، وقتی که اطلاعات زیاد است. علاوه بر این برخی از آدم‌های بسیار حساس از آسم، اگزما و آلرژی رنج می‌برند. به نظر الین آرون، ” بعضی وقت‌ها خوبند و بعضی مواقع نه. ” به نظر آرون دانستن اینکه حساسیت زیاد دارید، مهم است. همین طور وقتی که ADHD ها متوجه می‌شوند که چنین هستند از تنها نبودن خود احساس بهتری دارند.

بعد از اینکه به خواهر کوچکم ملیسا گفتم که درباره‌ام تشخیص ADHD بودن داده‌اند، یاد دوران کودکی‌مان افتادیم. ملیسا گفت، ” اگر در خانواده نزاعی رخ می‌داد، برای ما مهم نبود، ولی برای تو مهم بود. اگر برای من فقط یک سیلی خوردن کوچک بود، برای تو مانند زلزله بود.” تا ۴۸ سالگی نمی‌دانستم که آدم خاصی هستم: هم ADHD بودم و هم حساسیت زیاد داشتم. اولین باری که در این باره فهمیدم، از طریق مقاله‌ای از  گابور ماته روانپزشک و روان درمانگر بود. به نظر او کسانی که ADHD هستند، حساسیت زیاد هم دارند ولی نه از نوع خلق و خویی.” وقتی کتاب” آدم بسیار حساس ” اثر الین آرون را خواندم، در خود چنین حساسیتی دیدم. بنا به نظر آرون ۱۵_۲۰ درصد از افراد با چنین حساسیتی به دنیا می‌آیند. به گفته آرون” وقتی متوجه بسیار حساس بودن خود می‌شوید، زندگیتان چارچوبی دیگر می‌یابد. “،” حال که متوجه بسیار حساس بودن خود شده‌اید، می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید.”، ” آدم‌های بسیار حساس برای آسوده بودن باید سبک زندگی متفاوتی داشته باشند. ”

کسانی که با ADHD ها کار می‌کنند، حساسیت زیاد را فیزیکی و /یا عاطفی می‌بینند و دارای ریشه‌ای مشترک می‌شمارند. ند هالول نویسنده کتاب” سوق داده شده به سمت دیوانگی ” می‌نویسد،” دخترم که ADHD دارد، فقط می‌تواند کتان بپوشد. نمی‌تواند پشم بپوشد. ”

من دریافتم که ور رفتن با موهایم، به دلیل حساسیت زیاد است. از اینکه موهایم در صورتم یا روی گردنم ریخته شود بدم می‌آید. در نتیجه آن را بالای سرم گوجه می‌کنم. بعد حس می‌کنم پوست سرم درد گرفته، موهایم را باز می‌کنم، بعد باز موهایم به گردنم می‌خورد ناراحت می‌شوم، باز موهایم را گوجه می‌کنم.

از دیگر انواع حساسیت شامل حساسیت به سروصدا، و محرکات دیداری، چراغ‌های چشمک زن و حرکت اشیا است. پژوهش‌ها حاکی از آن است که کسانی که ADHD دارند، از اسم و اگزما و دیگر انواع آلرژی رنج می‌برند، که در مقایسه با کسانی که ADHD ندارند بیشتر است.

تا قبل از اینکه بدانم حساسیت زیاد دارم، فکر می‌کردم که واکنش‌های عاطفی من یک کمبود شخصیتی است. مادرم می‌گفت، ” چرا نمی‌توانی مثل بقیه باشی؟” کودک بودم و نمی‌توانستم جواب او را بدهم و بر کاهش اعتماد بنفسم افزوده می‌شد.

الین آرون می‌گوید، ” فهم اینکه بسیار حساس هستید، باعت می‌شود دیگر درباره خودتان احساس بدی نداشته باشید.”

نویسنده: ژویه_کسلر

مترجم: مینو پرنیانی