دلایل افسردگی در مادران

افسردگی دلایل مختلفی دارد. از ژنتیک گرفته تا وضعیت هورمونی، عوامل محیطی و البته ترکیبی از این موارد. پژوهشی در ۲۰۲۱ مشخص کرد که تغییرات هورمونی می‌تواند در سلامت روان زنان نقشی اساسی ایفا کند. …

Depression in mothers

افسردگی دلایل مختلفی دارد. از ژنتیک گرفته تا وضعیت هورمونی، عوامل محیطی و البته ترکیبی از این موارد. پژوهشی در ۲۰۲۱ مشخص کرد که تغییرات هورمونی می‌تواند در سلامت روان زنان نقشی اساسی ایفا کند.

افسردگی پس از زایمان، اختلال پیش از عادت ماهانه و افسردگی پس از عادت ماهانه وضعیت هورمونی یک زن را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اما افسردگی دلایلی بیش از صرفاً هورمون دارد. مادران اغلب به کودکان خود عشق می‌ورزند و قدر و اهمیت مادرشدن را می‌دانند. مادر شدن به زندگیشان معنا داده و پر از هیجان و شگفتی می‌کند. اما بسیاری قبول دارند که مادر بودن از دشوارترین و پرتنش‌ترین مسوولیت هایی است که تاکنون داشته‌اند. همه  مادران شادی که تصویرشان را در صفحات اجتماعی می‌بینید که لبخندی بر لب دارند، شما را وادار به پرسیدن این سؤال می‌کند که آیا مادر بودن ولی شاد نبودن، امری طبیعی است؟

بله، امری طبیعی است. واقعیت مادر شدن ۲۴ ساعته در هفت روز هفته، نگرانی‌های مالی، و فشار کاری می‌تواند استرس زا باشد. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده، استرس مدام بر عملکرد مغزی اثر می‌گذارد و باعث افسردگی می‌شود.

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد مشخص گردید که دلیل افسردگی مردان عوامل خارجی چون تغییرات شغلی یا نگرانی درباره رسیدن به اهداف است. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که زنان نسبت به عوامل درونی مثل روابط شخصی حساس‌ترند که می‌تواند با فشار مادر شدن نیز همراه باشد .

زنان نیز ممکن است به واسطه مسائل بیرونی مثل از دست دادن شغل  خود و یا همسر، بیماری‌های ناگهانی، مرگ عزیز و دیگر مسائل تحت استرس قرار می‌گیرند. پژوهشی در ۲۰۲۲ مشخص کرده است که زنان با درآمد پایین و رنگین پوست با احتمال بیشتری افسرده شده و یا به دیگر اختلالات سلامت روانی مبتلا می‌شوند و احتمال اینکه بتوانند به خدمات بهداشت روان دست پیدا کنند کمتر است. این گونه زنان از ترس مورد قضاوت قرار گرفتن بعید است که حرفی دربارهٔ افسردگی خود بزنند. مایل نیستند به عنوان مادری بی کفایت شناخته شوند و کودکانشان از ایشان گرفته شود ‌.

نشانگان افسردگی در زنان

نشانگان افسردگی می‌تواند متفاوت باشد، در پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد و نشانه‌های افسردگی در زنان و مردان را مقایسه کرد، مشخص شد که ممکن است زنان این نشانگان را بیشتر تجربه کنند:

  • اختلال خوردن (زیاده از حد خوردن یا بسیار کم خوردن)
  • افزایش وزن
  • مشکلات خواب
  • احساس کوفتگی و بی انرژی بودن
  • خلق افسرده _ گریستن مدام یا احساس گناه
  • بی علاقگی به ارتباط جنسی

مردان نیز ممکن است چنین نشانگانی داشته باشند، اما به احتمال زیاد پرخاشگر یا زودخشم می‌شوند.

یا نقاب زده افسردگی خود را انکار کرده، الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کنند، بیش از حد کار کرده یا در رفتار جنسی ایشان تغییر ایجاد می‌شود .

البته زنانی که افسرده هستند نیز ممکن است پرخاشگر شده یا الکل و مواد مصرف کنند، اما میزان آن کمتر است.

براساس پژوهش‌ها میزان افسردگی در زنان دو برابر مردان است، ولی چرایی آن در پژوهش‌ها به طور دقیق مشخص نشده است، اما به طور کلی یافته‌ها نشان می‌دهد:

  • زنان به واسطه تغییرات هورمونی که در طی دوران پرورش فرزند خود تجربه می‌کنند، با احتمال بیشتری افسرده می‌شوند.
  • پسران و دختران تا قبل از رسیدن به دوران بلوغ از میزان افسردگی یکسانی برخوردارند. بعد از هر بار قاعدگی نیز میزان افسردگی در زنان و مردان یکسان است. اما در طی دوران قاعدگی افسردگی در زنان بیش از مردان است.
  • از هر بیست زن، یکی در دوران بارداری، افسردگی جدی را تجربه می‌کند.
  • زنان سیاه پوست و اسپانیایی تبار به دلایل اقتصادی کمک درمانی کمتری می‌گیرند و مقاومت درونی بیشتری در برابر درمان دارند.

چه باید کرد؟

  • صحبت کنید: افسردگی، منزوی شدن را در پی دارد. شاید سعی کنید نشانگان را پنهان کنید یا احساس کنید به کلی از زندگی کنار گذاشته شده‌اید. با همسر، یک دوست، یا خانواده یا با مشاور صحبت کنید
  • به متخصص مراجعه کنید
  • مراقبه کنید
  • به نیازهای جسمانی خود توجه کنید
  • مرتباً ورزش کنید.

این مطلب خلاصه ترجمه شده‌ای ست از مطلبی درباره افسردگی در مادران از psychcentral

مترجم: مینو پرنیانی