آدم های بسیار حساس از این حس‌ها در رشد کسب‌ و‌ کار خود آسیب می‌بینند

در سال‌های زیادی از زندگی‌ام، همیشه از تفاوتی که با سایرین داشتم، متعجب بودم و با راه‌اندازیِ نخستین کسب‌وکار خود نیز متعجب بودم از اینکه سایرِ کارآفرینان با چالش‌های عاطفی که من به‌صورت روزانه با …

کار برای آدم بسیار حساس

در سال‌های زیادی از زندگی‌ام، همیشه از تفاوتی که با سایرین داشتم، متعجب بودم و با راه‌اندازیِ نخستین کسب‌وکار خود نیز متعجب بودم از اینکه سایرِ کارآفرینان با چالش‌های عاطفی که من به‌صورت روزانه با آن درگیر بودم، در کشمکش نبودند. خود را با دیگر کارآفرینان سنجیدم، دیدم آن اندازه که من چالش دارم آن‌ها ندارند. این موضوع چندین سال پیش از آن بود که اصطلاحِ Highly Sensitive Person یا آدم بسیار حساس بودن را بشنوم.

من یک آدم بسیار حساس هستم، هرچند، پذیرش آن در آغاز برایم بسیار دشوار بود، اما تمامی شواهد روبروی من بود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند از هر پنج‌تن، یک نفر در زمر‌ه افرادِ بسیار حساس قرار می‌گیرد. HSP ها، دریافت‌های حسی بیشتری از سایرین دارند، ژرف‌تر از دیگران می‌اندیشند و گاه به‌جاهای دیوانه‌واری از ذهنشان سرمی‌زنند و من نیز به‌عنوان یک HSP چنینم.

این احساسات می‌تواند به کسب‌وکارتان کمک کند یا به آت آسیب برساند که در بسیاری موارد این امر، یک مشکل اساسی است. ازاین‌رو، به‌عنوان یک HSP. در ادامه به 6 حس می‌پردازیم، که به‌عنوان یک فردِ بسیار حساس و کارآفرین باید بررسی کنید:

حسادت

حسادت در فرهنگ لغات انگلیسی ‌چنین تعریف‌شده: احساس نگرانی از احتمال از دست دادن کسی یا چیزی

در کسب‌وکار، تجربه‌ی حس حسادت معمول است، اما، اگر شما فردی بسیار حساس باشید، این حس تشدید می‌شود. نگران هستید و لحظاتی را تجربه می‌کنید که کسب‌وکارتان به خطر می‌افتد؛ درحالی‌که، شمار دارید سناریوهای مختلفی را در ذهنتان را می‌سازید.

اگر حواستان نباشد و موضوع حسادت را بررسی نکرده باشید، این حس می‌تواند شما را از مسیر پیشرفت منحرف کرده و یا حتی اتفاقات ناگوارتری نیز بیفتد. به‌عنوان یک فرد بسیار حساس، باید وضعیت را به‌صورت منطقی ارزیابی کنید و این می‌تواند به معنی مطرح کردن موضوع با یک گروه مشاوره و پشتیبان و یا فکر کردن درباره‌ی موضوعات به شکل عینی باشد. کوشش کنید اندیشه‌هایتان را با گروه‌های مشاوره در میان بگذارید. دلیل حسادتتان و آنچه این حس را در شما برانگیخته پیدا کنید و پیش از آنکه به‌سرعت پیش برود، به آن رسیدگی کنید.

 افسوس خوردن

بیشتر مردم حسادت و افسوس خوردن را با یکدیگر اشتباه می‌کنند. افسوس خوردن، حس دلگیری و نوعی رنجش درونی از بی‌بهره بودن از چیزی است که دیگران دارند. برای افراد بسیار حساس، افسوس از دسته‌ی احساسات قدرتمندی است که باید بر آن چیره شد. آنگاه‌که موفقیت‌های فرد دیگری را می‌بینیم، به احساسات و افکار مربوط به افسوس، توجه ما را ازآنچه باید انجام دهیم، پرت کند.

تمرکز شما به‌عنوان یک کارآفرین، باید بر گام بعدی که برای رشدِ کسب‌وکار خود بردارید، متمرکز باشد. رسانه‌های اجتماعی موجب شده‌اند که این حس افسوس خوردن گسترش یابد. صرف اینکه، کارآفرین دیگری به موفقیت دست یابد، به این معنی نیست که آنچه او انجام داده، برای کسب‌وکار شما نیز مفید است. شما نمی‌توانید به آنچه دیگری انجام داده، افسوس بخورید، بهتر است، این انرژی را برای کسب‌وکار خود بکار بگیرید. اگر در حال مبارزه با احساسِ افسوس هستید، بدانید که با تمرکز و یک چشم‌انداز مناسب، می‌توانید بران فائق آیید.

خشم

خشم، بخشی از انسان بودن است، اما برای یک HSP، احساس خشم متفاوت است. او موقعیت ناامیدکننده‌ی پوچی قرار می‌‎گیرد و زمانی بیشتر ازآنچه باید درگیر احساس خشم می‌شوند. اگر بر این امر آگاهی نداشته باشد، موضوعی کوچک می‌تواند بدل به یک رویداد بسیار تأثیرگذار در زندگی شود. خشم وجود دارد، ولی دلیلی ندارد که در کار شما تأثیرگذار باشد. با صدای بلند دلگیری خودتان را بگویید و اجازه ندهید که در وجود شما ریشه بدواند. رها کردن، بهترین شانس شما به‌عنوان فردی بسیار حساس است.

 دلواپسی

اضطراب و دلهره حس‌های آشنایی برای آدم‌های بسیار حساس هستند. کارآفرینان، عموماً، احساس دلهره را گاه‌به‌گاه تجربه می‌کنند. طبیعی است که در زمان تصمیم‌گیری‌های باارزش، ولی نباید شما را از انجام آنچه برای کسب‌وکار خود انجام دهید، عاجز کند. اگر یک HSP هستید، خشم می‌تواند به شما آسیب برساند، مانند سایر احساسات، ریشه‌های آن را پیداکرده و کاری در مورد انجام دهید.

 تکانش گری (ناشکیبایی)

به‌عنوان یک فردِ بسیار حساس، اگر چیزی را بخواهید نمی‌توانید برای صبر کنید و آن را در لحظه می‌خواهید. در بسیاری موارد، زمانی که HSP ها با یک تاکتیک با استراتژی جدید بازاریابی آشنا می‌شوند که تصور می‌کنند باعث رشدِ کسب‌وکارشان می‌شود، بدون اینکه فکر کنید، آن را بکار می‌گیرد. آنی و بدون فکر عمل کردن، هرگز به یک استراتژی هوشمند برای یک کارآفرین تبدیل نمی‌شود. برنامه‌ریزی، تفکر و مشاوره، برای داشتنِ تجربه‌ای موفق در کسب‌وکار، ضروری هستند.

 قناعت

خوشنودی و قناعت از کار و زندگی الزاماً ویژگی بدی نیست. ولی در یک آدم بسیار حساس، قناعت بیش‌ازحد به معنی راضی بودن به کمترین چیز ممکن است. قناعت آسایش می‌آورد، وانگهی قناعت بیش‌ازحد به راحت‌طلبی منجر می‌شود. برای پیشرفت در کسب‌وکار، شما نیاز دارید که به‌عنوان یک فرد نیز رشد کنید و این امر ممکن نیست، اگر به موفقیت‌هایی که تاکنون به دست آورده‌اید، بسنده کنید. پس، برای هرچه که دارید شکرگزار و خوشحال باشید، اما همیشه برای رسیدن به سطوح بالاتر تلاش کنید.

بسیار حساس بودن  نه‌تنها بازدارنده موفقیت شما به‌عنوان یک کارآفرین نیست، بلکه بهتر از آن به دلیل اینکه شما همه‌چیز را به‌گونه‌ای دیگر درک می‌کنید، می‌توانید از این ویژگی خدادادی برای رشد بیشتر کسب‌وکارتان استفاده کنید. برای نمونه پیوند عمیق‌تری با مشتری‌هایتان برقرار کنید. خود را همان‌گونه که هستید بپذیرید و از این ویژگی‌ خود برای بهتر شدن بهره‌مند شوید.

نوشته : Kimanzi Constable

برگردان : مریم طهماسبی، رضا فتوت

منبع