افراد بسیار حساس پیوند خاصی با حیوانات دارند‏

آیا شما از جمله افرادی هستید که متوجه نیازهای یک حیوان  می شوید یا سعی می‌کنید که با آن حیوان ارتباط برقرار کنید زمانی که دیگران نمی دانند چگونه با آن رفتار کنند؟ آیا تعجب …

WhatsApp Image 2021 12 28 at 9.16.42 PM

آیا شما از جمله افرادی هستید که متوجه نیازهای یک حیوان  می شوید یا سعی می‌کنید که با آن حیوان ارتباط برقرار کنید زمانی که دیگران نمی دانند چگونه با آن رفتار کنند؟ آیا تعجب می کنید که چطور دیگران نمی توانند متوجه عصبانیت و رنگ قرمز چهره شما شوند با اینکه اینقدر واضح است؟ پس به احتمال زیاد شما یک فرد بسیار حساس (HSP) هستید.

افراد بسیار حساس، صدای حیوانات هستند، و چه تجربه‌ معنوی است زمانیکه با موجودات زنده  دیگری ارتباط بسیار عمیقی برقرار می کنیم، با چشم‌های متفاوت به جهان می نگریم، و خود را بخشی از محیط زندگی ای که ما را فراگرفته احساس می کنیم. من باور دارم که دو مورد از زیباترین و ارزشمندترین ویژگی های ما HSP ها، همدلی و پیوند خاص ما با حیوانات است. دلایل را در ادامه برایتان آورده ام.

– ما به حلزون ها کمک می کنیم از جاده عبور کنند

من شخصا با دو سگ نجات زندگی می کنم. از آنجا که HSP هستم، این موضوع اصلا تعجبی ندارد. افراد «عادی» ممکن است با ناباوری نسبت به رفتار «غیرعادی» ما سرشان را تکان دهند، اما ما کرم‌ها را به چمنزارها‌ باز می گردانیم، به حلزون‌ها کمک می‌کنیم تا از جاده عبور کنند، عمیقا تحت تأثیر زیبایی پرندگان و پروانه‌ها قرار می‌گیریم و با حیوانات خانگی مان به گونه ای صحبت می کنیم که انگار آنان همنوعانمان هستند. من بدلیل اینکه خودم این کارها را انجام می دهم درک می کنم!

وقتی در سن رشد بودم، همیشه از حالات و نیازهای حیوانات خانگی خانواده ام آگاه بودم. نیمه شب اگر یکی از آنها حال خوبی نداشت حتی از خواب بیدار می شدم، چیزی که می توانستم حتی در زمان خوابم هم آن را حس کنم. وقتی فهمیدم همه نمی توانند حیوانات خانگی خود را مانند من درک کنند شگفت زده شدم. من نمی دانستم این توانایی یکی از موهبت های HSP بودن است.

یک فرد بسیار حساس چگونه این کار را انجام می دهد؟

ما نسبت به تمام محرک های خارجی بسیار حساس هستیم. این ویژگی موجب می شود که ما در درک و «ترجمه» نشانه های غیرکلامی مانند زبان بدن عالی باشیم. ما به راحتی انرژی یا “حالت (مود)” یک موجود زنده یا مکان را حس می کنیم. بله،HSP  بودن واقعا یک ابرقدرت است!

 

– ما باید به حیوانات پریشان و ناراحت کمک کنیم.

اگر ما احساس کنیم موجودی زنده ناراحت و رنجور است، می خواهیم و بر خود لازم می دانیم که به آن کمک کنیم – زیرا ما می‌دانیم که قادر هستیم حال آن را بهتر کنیم. همانطور که دکتر الین آرون، نویسنده کتاب «آدم بسیار حساس» می‌نویسد: “از آنجایی که ما می توانیم متوجه پیامهای ظریف آنها بشویم، بهتر از دیگران درکشان می‌کنیم و این ما را در موقعیتی منحصر به فرد قرار می‌دهد تا به آنها کمک کنیم.”

در حالی که درک احساسات حیوانات، که شامل اضطرابها و پریشانی های آنهاست، می تواند برای ما دردناک باشد، دکتر آرون خاطر نشان می کند که ما باید ارتباط نزدیک خود را با آنها نه به عنوان یک بار مسئولیتی، بلکه به عنوان منبع غرور و شادی ببینیم.

– چرا پیوند ما با حیوانات بسیار ارزشمند است؟

نه تنها داشتن توانایی فوق العاده در درک نجوای حیوانات و یک ارتباط معنوی عمیق با موجودات زنده جالب است، بلکه پیوند ما با حیوانات با فواید بسیاری همراه است. در اینجا هفت دلیل اینکه چرا ارتباط نزدیک میان HSP ها و حیوانات بسیار مفید است را آورده ام:

۱. ما بدون وقفه با حیوانات همراهی می کنیم.

تعاملات اجتماعی برای HSP ها می تواند خسته کننده باشد. ما به راحتی بیش برانگیخته می شویم و در عمل به گفتگوهای بی اهمیت یا منفی حساسیت نشان می دهیم. با این حال، ما می توانیم بدون پیروی از قراردادهای اجتماعی مانند صحبت های کوتاه یا دروغ های سفید، از همنشینی با حیوانات لذت ببریم.

حیوانات رک هستند و ما را همانگونه که هستیم می پذیرند. آنها حساسیت ما را درک می کنند و حتی قدر آن را می دانند. آنها نیز مانند ما احساس می کنند که مردم صادق نیستند و محرکهای بیش از حد را نمی توانند تحمل کنند.

در کنار حیوانات،  می توانیم تماما خودمان باشیم و آرامش داشته باشیم. در حالی که مردم تمایل به انرژی خواری دارند، حیوانات در واقع به ما کمک می کنند تا دوباره انرژی خود را بازیابیم.

۲.حیوانات آموزگاران فوق العاده ای هستند.

ما می توانیم چیزهای زیادی از حیوانات یاد بگیریم مانند عشق بی قید و شرط، اصالت، شادی خالص، و HSP ها سراسر گوش هستند تا بیاموزند. حیوانات از یاد دادن به آنهایی که آنها را می پذیرند و روی خوش دارند خوشحال هستند. هر چه ما بهتر گوش دادن را یاد بگیریم، بیشتر می توانیم بشنویم. دکتر آرون می نویسد: “اگر برای مشاهده و برقراری ارتباط وقت بگذارید، حساسیت شما در این حوزه مهم تقویت خواهد شد.”

حیوانات چیزهایی را می پذیرند که نمی توانند تغییر دهند و به طرز شگفت انگیزی انعطاف پذیر هستند. آنها گرفتار “چه می شد اگر بود” نمی شوند. آنها به گذشته نمی پردازند و نگران آینده نیستند. آنها به ما یاد می دهند که در لحظه زندگی کنیم. برای HSP ها، که ممکن است بیش از حد فکر کنند یا به راحتی مضطرب شوند، این یک درس ارزشمند است.

۳. پیوند ما با حیوانات به ما این امکان را می دهد که دنیا را از زاویه های مختلف نظاره کنیم.

به لطف همدلی زیاد ما، HSP ها به راحتی می توانند دنیا را از چشم دوستان حیوان خود ببینند. هر چه بیشتر در مورد اینکه حیوانات جهان را چگونه می بینند بیاموزیم، “درهای ادراک” بیشتری به روی خودمان باز می کنیم.

دنیا برای یک گربه چگونه است؟ یک اسب؟ یک زنبور عسل؟ با در نظر گرفتن این زاویه دیدهای گاهی کاملاً متفاوت، ذهن خود را به طور بالقوه و نامحدود گسترش می‌دهیم. با در نظر گرفتن زاویه دید دوستان حیوان خود، ما نیز تمرین تمرکز حواس می کنیم، که آرامش را به روح غالباً شکننده ما باز می گرداند. در عین حال، این ذهن آگاهی به ما کمک می کند تا صبر و رهبری دلسوزانه را تمرین کنیم. هر دو ویژگی دارایی های بزرگی برای پیشرفت شخصی و حرفه ای ما هستند.

 

۴. فراهم شدن فرصتهای شغلی با پیوند با حیوانات.

در حالی که همه حرفه های مرتبط با حیوانات برای HSP ها مناسب نیستند (به عنوان مثال دامپزشکان با موقعیت های غم انگیز زیادی مواجه می شوند)، پیوند عمیق ما با حیوانات فرصت های شغلی زیادی را همچون رفتارشناس حیوانات، مربی سگ، یا حتی پرستار حیوانات خانگی فراهم می کند.  HSP ها در این گونه مشاغل بهتر از غیرhspها هستند، زیرا درک ما از حیوانات و توانایی ما در برقراری ارتباط با آنها در سطح عمیق تر می تواند به ما کمک کند تا به یکی از بهترین ها در زمینه خود تبدیل شویم.

۵. پیوند با حیوانات، می تواند به یک سبک زندگی سالم منجر شود.

مزایای گذراندن وقت در طبیعت و بودن در کنار حیوانات برای سلامتیمان به خوبی شناخته شده است. چه با سگمان پیاده روی کنیم، چه اسب سواری کنیم یا به تماشای پرندگان بنشینیم، زمان سپری شده در طبیعت، بار بیش از حد محرکهای حسی، استرس و اضطرابی که HSP ها اغلب تجربه می کنند را برطرف می کند. علاوه بر این، ارتباط ما با حیوانات ممکن است منجر به انتخاب‌های غذایی سالم‌تر شود، زیرا ممکن است احساس کنیم از همراهان پشمالو خود این غذاها تهیه شده و به همین دلیل از  استفاده از محصولات حیوانی خودداری می کنیم یا به طور کلی خوردن  گوشت را کنار می گذاریم.

۶. ما می توانیم حیوانات را در طبیعت بهتر از دیگران شناسایی کنیم.

حساس بودن به حیوانات همچنین به این معنی است که ما بیشتر از سایر افراد، به آنها توجه می کنیم. من اخیراً دوباره به عکاسی پرداخته ام و عشق و آگاهی من نسبت به حیوانات، به من نقوش زیبایی را هدیه داده است. دیگران ممکن است فقط در کنار قورباغه کوچک در چمن قدم بزنند یا متوجه سنجاقک آبی تیره روی گل صورتی ملایم نشوند، اما ما HSP هامتوجه می شویم! به عنوان یک امتیاز ویژه، بسیاری از حیوانات به عشق و احترام ما نسبت به آنها پی می‌برند و به ما اجازه می‌دهند بیشتر  به آنها نزدیک شویم. آیا این جادویی نیست؟

۷. ما می توانیم برای حیوانات و سیاره خود موثر باشیم.  HSP ها می توانند صدای حیوانات و سیاره زمین باشند. به عنوان مثال، متخصصان حیوانات، دکتر جین گودال و دکتر تمپل گراندین، ممکن است HSP باشند یا نباشند (گراندین اوتیسم دارد، که به او در برقراری ارتباط با حیوانات کمک می کند)، اما هر دو واقعاً نشان دادند که چگونه از درک خود از حیوانات برای بهبود وضعیت و رفاه خویش استفاده کردند . برای HSP ها، که همیشه به دنبال فعالیت های معنادار هستند، پیوند ما با حیوانات و درک آنها فرصتی است تا سفیران آنها باشیم – و تغییر را ایجاد کنیم. HSP ها آیا ارتباط خاصی با حیوانات دارید؟ آیا شما هم  عاشق حیوانات هستید؟

نویسنده : کلیو رورکه

مترجم : آناهیتا فرهمند