آدم‌های بسیار حساس بهترین مالکین حرفه و شغل خود هستند

آدم‌های بسیار حساس برای راه اندازی شغل و حرفه خود توانی ذاتی دارند _ هم برای خودشان و هم برای دیگران. همیشه می‌دانستم که خواهان شغلی «عادی» نیستم. البته، وقتی کم سن و سال بودم، …

آدم‌های بسیار حساس برای راه اندازی شغل و حرفه خود توانی ذاتی دارند _ هم برای خودشان و هم برای دیگران.

همیشه می‌دانستم که خواهان شغلی «عادی» نیستم. البته، وقتی کم سن و سال بودم، والدینم همه تلاش خود را می‌کردند تا مرا به مسیری وارد کنند که مورد علاقه ایشان بود _ اما شکست خوردند. پیشنهاد والدینم این بود که شغلی عاقلانه انتخاب کنم که هم دربرگیرنده علایق باشد و هم نقاط فوتم ….. بعد آن را از منظری منطقی نگاه کنم.

طراحی من خوب بود، و چون فکر می‌کردم باید معماری بخوانم، تصمیم گرفتم در دوران دبیرستان واحدهایی را انتخاب کنم که در همین راستا باشد، اما ایده‌ام این هم بود که برای خودم کار کنم. وقتی نتوانستم به دلیل خوب نبودن ریاضیات، به اهدافم برسم، تصمیم گرفتم دنبال شغلی بروم که با توانایی‌های ذاتیم جور در می‌آمد. می‌خواستم شغلی اجتماعی انتخاب کنم. حیطه گسترده‌ای بود. می‌توانستم از این طریق خدمت بیشتری به دیگران بکنم. اما مایل نبودم برای یک سازمان یا شرکت کار کنم. تصمیم گرفتم حرفه خلاقانه خود را برپا کنم. استقلال حرفه‌ای همیشه هدف اصلی من بوده.

اگر شما نیز چون من خود را فردی بسیار حساس می‌شمارید، احتمالاً می‌توانید شغل و حرفه خود را دنبال کنید. شاید به نظرتان برسد که نمی‌توانید و قادر نیستید. چون به هر حال هرچه باشد، آیا مالکین مشاغل و حرفه‌ها آدم‌های پرخاشگری نیستند که همچون کوسه به فرصت‌ها حمله می‌کنند و خصوصیاتی دارند که کاملاً در تضاد با ویژگی‌های آدم‌های بسیار حساس است؟ نه الزاماً. اگر دقت کنید و ببینید که شغل و حرفه برایتان چه معنایی دارد، و نقاط قوتی که دارید کدامند، و اینکه می‌توانید از آن طریق به مشتریان خود خدمت کنید، آنوقت شاید نظرتان تغییر کند و بخواهید کارآفرینی کنید. برای HSP ها کارآفرینی واقعاً مناسب است. ما ذاتاً رهبریم. چون به عنوان HSP ویژگی‌های بسیاری داریم از اینکه شغلی را راه اندازی کنیم که هم برای خودمان معنا و مفهوم داشته باشد و هم مایه منفعت رسانی برای دیگران باشد، لذت می‌بریم.

۴ دلیل برای اینکه HSP هااز عهده داشتن حرفه شخصی خود برمی آیند.

۱. خیلی خوب می دانید چگونه گفتگویی عمیق با دیگران داشته، و ارتباط برقرار کنید.

هرکسی، حتی آنان که اطلاعات اندکی درباره بازاریابی دارند، می‌دانند که با سمج بودن نمی‌توان چیزی فروخت و یا موفق شد.در واقعیت، در مشاغل موفق ارتباط با مشتری و مراجع امری مهم است. شناخت عمیق مردم، و نیازهایشان، باعث می‌شود تا چنین روابطی امکان پذیر شود _ و اصولاً HSP ها به خاطر طرز عملی که دارند، در برقراری ارتباطی غمیق با دیگران خبره هستند.

ما فقط گفتگویی عمیق را ترجیح نمی‌دهیم، بلکه مکالمات معطوف به هدف نیز برایمان مهم است. چون همین گفتگوی معطوف به هدف، ما را به سوی ارتباط معنادار سوق می‌دهد. علاوه بر این، مغز آدم‌های بسیار حساس به شواهد جزیی نیز توجه دارد. این موضوع و اینکه HSP ها استاد تشخیص دادن زبان بدن هستند، باعث می‌شود تا وقتی با آدم‌ها سروکار داریم و با ایشان گفتگو می‌کنیم، بهتر عمل کنیم.

۲. شما از استعداد خوبی برای تیزبینی نیازهای مشتری خود برخوردار هستید.

بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، آدم‌های بسیار حساس، در مقایسه با غیرحساس ها، به نیازهای عاطفی دیگران توجه بیشتری دارند. بخصوص سیستم نرون های آیینه‌ای hsp ها، نسبت به عواطف کسانی که دوستشان دارید و همچنین غریبه‌ها بیشتر فعال است. این نرون های آیینه‌ای بخصوص در بخشی از مغز که به همدلی، و پردازش اطلاعات مربوط است، قرار دارد.

بسیار حساس بودنتان باعث می‌شود تا قدرت تشخیص نیازهای دیگران را داشته باشید (چه خوب و چه بد!) و مغزتان درست در جهتی حرکت می‌کند که این نیازها را برطرف کند، این موضوع در دادوستد و حرفه از اهمیت خاصی برخوردار است. به این ترتیب می‌توانید محصول و یا خدمات خود را بر تن مشتریان بدوزید و به گونه‌ای بازاریابی بکنید که برای مشتریان بسیاری کارآمد باشد.

۳. خلاق بودنتان کمک می‌کند تا حرفه‌تان را برجسته کنید.

حتی وقتی که خود را چندان هنرمند هم ندانیم، اما به هرحال Hsp ها ذاتاً در تمامی زمینه‌ها خلاق هستند. موهبتی که در شغل و حرفه‌تان از کارآمدی زیادی برخوردار است. در بازاری که اشباع شده باشد هم به عنوان hsp هیچ مشکلی در راه اندازی شغل و حرفه خلاقانه خود ندارید، مگر مثلاً هنگام در نظرگیری شکل و رنگ لوگو و یا اینکه وب سایتتان چه حروفی داشته باشد.

توجهی که به جزییات دارید، مزید بر حساسیت‌های زیباشناختی‌تان، باعث می‌شود تا به احتمال زیاد جذاب شوید، و برای مراجعینتان نیز مفید واقع شوید.

۴. برند شخصی‌تان معتبر است

آدم‌های بسیار حساس برای اعتبار خود ارزش قائل هستند. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود شرایط کار جمعی سنتی برای hsp ها دشوار است.

در مشاغل سنتی، کارکنان ناچارند طبق خواسته‌های جمع و گروه عمل کنند و استانداردهای خود را کنار بگذارند و در دفاتر کاری خود مشغول به کار شوند. در چنین محیط‌های کاری، آدم‌ها ممکن است برای پیشرفت شخصی خود دست به هر کاری بزنند که این با ذات hsp ها جور در نمی‌آید.

به عنوان hsp که شغل و حرفه خود را دارد، صرف نظر از اینکه محصولاتشان چیست و یا چه خدماتی ارائه می‌کنید، اعتبارتان مایه جذب مراجعین می‌گردد. از اینکه داستان شخصی خود را برای دیگران آشکار کنید، نهراسید. نتیجه‌ای که می‌گیرید، عالی خواهد بود، شک نکنید.

نویسنده: توسین سانوسی

مترجم: مینو پرنیانی