با توجه به شرایط کنونی جهان، کنشگری بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت شده است. از تغییرات آب و هوایی گرفته تا خشونت‌های با اسلحه در مدارس و حقوق زنان  که می‌توانید در آنها عمل کنید. اما وقتی آدم بسیار حساسی باشید کنشگری کار ساده‌ای نیست (بیش برانگیخته شدن خلق ما را تنگ می‌کند. با اینکه خیلی زمینه‌ها هست که من به آنها علاقمندم و مایلم کاری در آن زمینه انجام دهم، اما همیشه می‌دانسته‌ام که به دلیل بسیار حساس بودنم، ایستادگی در برابر بی عدالتی کار دشواری ست. بعد به این فکر می‌کنم که احساس عدم آسودگی من در مقایسه با بی رحمی‌هایی که دیگران متحمل می‌شوند، خیلی هم مهم نیست. پس می‌خواهم به شما بگویم که چگونه کنشگر باشید، حتی وقتی که hsp هستید. اما ابتدا اجازه دهید درباره چالش برانگیز بودن آن بگویم.

چرا کنشگر بودن یک hsp چالش برانگیز است؟

۱. اخبار بد بر hsp ها تأثیر زیادی دارد.

اخبار ۲۴ ساعته، اینترنت، گوشی‌های هوشمند، همگی از اولین دقایقی که از خواب برمی خیزیم تا آخرین دقایق شب که به خواب می‌رویم، مدام ما را بمباران می‌کند.

ضمناً اخبار به ندرت مثبت است، بیشتر وقت‌ها ناراحت کننده، غم انگیز، اعصاب خرد کن و شوکه کننده است. وقتی تلویزیون را روشن کرده یا گوشی‌تان را در دست می‌گیرید، اغلب عناوین درباره مرگ، بلایای طبیعی، کشتار، تصادف، قتل، خشونت و جنایت است. در حالی که زندگی فی نفسه پر تنش و استرس زاست، حال مجموعه اخبار فقط شرایط را برای hsp ها دشوارتر می‌کند.

گرچه اخبار کوتاه است، اما چون hsp ها اطلاعات داده شده را عمیق پردازش می‌کنند، خبر بد تا مدت‌ها در ذهن ما می‌ماند. اغلب وقتی کسی درباره خبر بدی با من صحبت می‌کند، مطمئنم که خودش خیلی زود خبر را فراموش می‌کند اما من تمام روز (یا حتی هفته) درباره آن فکر می‌کنم و احساس بدی دارم. تمام مدت در هجوم اخبار منفی بودن، آشفته ساز است و می‌تواند هم جسم و هم ذهن ما را تحت تأثیر قرار دهد.

۲. خشونت و بی رحمی عمیقاً ناراحتمان می‌کند.

طبیعی ست، هیچ کس دوست ندارد خشونت و بی رحمی را ببیند یا بشنود، اما این موضوع برای آدم‌های بسیار حساس فرامحرک است. مشابه با دیدن صحنه‌های فیلم‌های وحشتناک است. وقتی اخبار آشفته ساز را در تلویزیون و یا گوشی هوشمند می‌بینم، به عنوان hsp به شدت تحت تأثیر خشونت و بی رحمی قرار می‌گیرم. متوجه شده‌ام که به عنوان آدمی بسیار حساس از طرفی دلم می‌خواهد درباره بی عدالتی‌هایی که وجود دارد بیشتر بدانم، در نتیجه بیشتر دنبال کتاب‌ها و فیلم هاو مقالاتی که در این زمینه وجود دارند می‌روم، و از طرفی بعد از پیگیری تا ساعت‌ها و حتی روزها حالم بد می‌شود.

برای مثال تابستان سال پیش در نتفلیکس فیلم‌های زیادی از وجود فضای مسموم در ورزش ژیمناستیک آمریکا دیدم. تا مدت‌ها از دیدن این فیلم‌ها حالم بد بود. بسیار غمگین و افسرده شدم، طوری که نمی‌توانستم از رختخواب بلند شوم. یافتن نقطه تعادل بین کسب اطلاع به عنوان کنشگر ومراقبت از خود به عنوان hsp کار دشواری ست ولی ممکن است.

۳. گردهمایی‌ها و مراسم‌های کنشگران بسیار بیش برانگیخته ساز است

می دانید که این همه آدم، سر و صدا. انرژی در اینگونه مراسم‌ها زیاد است و سیم کشی مغز آدم‌های حساس متفاوت است و چنین مراسم‌هایی می‌تواند حال ما را بد کند. وقتی در چنین مراسم‌هایی شرکت می‌کنم، آنقدر سروصدا هست که سردرد می‌گیرم، تا برگردم به خانه ساکت خودم، در سکوت و در تاریکی بنشینم و کاری کنم که در آن از خود مراقبت کنم.

۴. عواطف دیگران را  خیلی آسان به خود جذب می‌کنیم.

به عنوان آدمی بسیار حساس بسیار همدل هستید، یعنی که فقط عواطف دیگران را احساس نمی‌کنیم، بلکه عواطف دیگران، عواطف ما می‌شود. وقتی پای کنشگر بودن به میان می‌آید، دشوارتر هم می‌شود. اکثر ما کافیست وارد اتاقی شویم، و بلافاصله عواطف دیگران، چه خشم باشد، چه اندوه، چه افسردگی، تنش و امثالهم دقیقاً حالمان همان گونه می‌شود. در نتیجه وقتی مثلاً ماجرای تجاوز به کسی را می‌شنوم، قلبم برای او شروع به درد کردن می‌کند. وقتی می‌شنوم به بچه‌های مدارس شلیک می‌شود، با اندوه از پا در می‌آیم، به اینکه خانواده‌هایشان چه کشیده‌اند فکر می‌کنم، وقتی می‌شنوم باز سیاه پوستی را پلیس کشته است، احساس نومیدی، ناراحتی و درهم شکستگی می‌کنم. چون ما hsp ها عواطف دیگران را می‌گیریم. پس بله کنشگر شدن به عنوان یک آدم بسیار حساس سخت است، اما غیر ممکن نیست.

۵ روش برای کنشگر شدن، حتی وقتی که hsp هستید

برای کنشگر بودن باید مطلع بود. باسواد بودن در این زمینه مهم است. پژوهش درباره منابع موثق و به روز بودن مهم است و تفاوت ایجاد می‌کند، باعث می‌شود مجرای بهتر و کنشگر بهتری باشید. تا مدت‌های مدید فکر می‌کردم که اصلاً نمی‌توانم به اخبار گوش کنم. احساس می‌کردم با این کار مثل این است که در حباب زندگی کنم. در حالی که یک کم موضوع اغراق شده است. به عنوان hsp از حجم اطلاعات بکاهید و اگر لازم شد به خود استراحت بدهید تا آرامشتان حفظ شود. فقط ده تا بیست دقیقه در روز (و غالباً در وقتی مشخص). به این ترتیب مطلع خواهید شد، اما تمام روز در آن غرق نشوید.

۲. اخبار را از طریق دوستان و اقوام دریافت می‌کنید.

می‌توانید همچنان کنشگر باشید و مرزهایی داشته باشید (کاری که انجام آن برای hsp ها دشوار است). آدم‌ها وقتی به هم می‌رسند، از اخبار می گویند و نمی‌توان هم کاری کرد. اگر خویشان و دوستانتان عاشق در میان گذاشتن اخبار هستند، بگذارید بدانند که از شنیدن آن به هم می‌ریزید. محترمانه از ایشان بخواهید که با شما در میان نگذارند، مگر اینکه واقعاً امری مهم باشد. اگر گوش نکردند، از ایشان بخواهید که حالا که نمی‌توانند چیزی نگویند، حداقل خبرهای سرخط را نگویند. مثلاً من از مادرم خواسته‌ام که اخبار مربوط به مسائل جنسی را با من در میان نگذارند، چون بر سلامت روان من اثر می‌گذارد.

۳. راهی بیابید که به شما و روح حساستان کمکتان کند.

برای کنشگر بودن، آن طور که برخی گمان می‌کنند، لازم نیست در برنامه‌ها شرکت کرد. این امر حقیقت ندارد. راههای فراوانی برای کنشگر بودن هست. می‌توانید پتیشن ها را امضا کنید، پول اهدا کنید، داوطلب شوید، رأی دهید، بخوانید، گوش کنید، از مشاغل مناسب حمایت کنید، مجبور نیستید در برنامه‌های بیش برانگیخته ساز شرکت کنید.

۴. از روش‌های خودمراقبتی استفاده کنید تا انرژی خود را ذخیره کنید.

مراقبت از خود مانع از آن نمی‌شود که برای عدالت کاری نکنید. تعقیب اخبار مخوف می‌تواند سلامتی‌تان را از شما بگیرد.

پس اشکالی ندارد اگر که گاهی به خود فرصتی داده و از خود مراقبت کنید. به موسیقی گوش کنید، بنویسید، کتاب بخوانید، چرتی بزنید. با گربه یا سگتان بازی کنید. بروید و قدم بزنید، از فنجانی که خالی باشد، نمی‌توان چیزی نوشید، پس هرکاری که ممکن است انجام دهید تا احساس خوبی داشته باشید.

۵. در هرچه منفی ست، نکته‌ای مثبت بیابید.

با این همه اخبار بدی که هست، مثبت بودن گاه دشوار می‌شود. بعد از نگاه کردن به اخبار، سعی کنید چیزی خنده دار ببینید یا به دوستی شوخ طبع تلفن کنید. یا اگر احساس می‌کنید با اخبار بد مسموم شده‌اید، در وبسایت هایی که اخبار خوب و مثبت می‌دهند، عضو شوید. ضمناً می‌توانید به اخبار بد به دیده الهام بخش نگاه کنید. مثلاً اگر در اخبار  از بی رحمی در حق حیوانات مطلع شدید، می‌توانید داوطلب کمک به حیوانات شوید.

نویسنده: هونت

مترجم :مینو پرنیانی