تعطیلات در منزل مزایای بسیاری برای افراد بسیار حساس دارد، از داشتن زمانی بسیار برای تنهایی و خلوت تا کنترل تحریکاتی که با آن مواجه می‌شوید.

وقتی کلمه “تعطیلات” را ذکر می‌کنم، چه چیزی به ذهن شما می‌رسد؟ آیا تصاویری از سواحل شنی با آب‌های بکر و شاید یک نوشیدنی میوه‌ای در دست به ذهنتان خطور می‌کند؟ یا شاید دیدن نقاط دیدنی و تاریخی سرزمین‌های باشکوه دوردست؟ و یا احساس خستگی ناشی از کمبود خواب با کیفیت، احساس تحریک بیش از حد از سفر با هواپیما و محیط جدید، و کلافگی ناشی از فراموش کردن بسته بندی وسایل مهم (علیرغم بررسی دوباره).

سفر در تعطیلات علیرغم مزایای بی شماری که دارد، اغلب باعث می‌شود ما احساس سرگیجه بیشتری نسبت به قبل از سفر داشته باشیم. چنین احساس سرگیجه‌ای به ویژه برای افراد بسیار حساس (HSP) بیشتر پیش می‌آید چراکه پردازشگرهای حسی آنها حساس‌ترند. به همین دلیل است که وقتی به شدت نیاز به شارژ مجدد باتری‌های خود داریم، تعطیلات درخانه یک انتخاب ایده آل برای HSP ها ست. به این ترتیب، ما همچنان می‌توانیم از کار و سایر وظایفمان مرخصی بگیریم، در حالی که در آسایش خانه خود (یا در مکان اجاره‌ای نزدیکی) هستیم.

اشتباه نکنید: من عاشق سفر هستم و مزایای بی شماری را در مورد تعطیلات می‌شناسم – تجربه مکان‌های زیبا و دیدن غنای فرهنگ‌های دیگر می‌تواند تجربه‌ای جادویی باشد. در عین حال به عنوان یک HSP، می‌دانم که جنبه‌های بسیاری از تعطیلات وجود دارد که می‌تواند سیستم عصبی حساس من را آزار دهد. بنابراین وقتی شهودم به من اطلاع می‌دهد که زمان استراحت فرا رسیده است، تعطیلات درخانه را انتخاب می‌کنم تا از مزایای زیر برخوردار شوم.

هفت مزیت تعطیلات درخانه برای یک HSP:

1. زمان تنهایی بسیار مورد نیازِ شخص HSP را فراهم می‌کنند.

با توجه به حساسیت پردازشگر حسی‌مان، برای HSP ها بسیار حیاتی است که زمان کافی برای تنهایی داشته باشند، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی و به ما کمک می‌کند تا جلو تحریکات را گرفته و شارژ مجدد خود را انجام دهیم، چرا که حتی HSP های برونگرا نسبت به همتایان برونگرای غیر HSP خود به زمان بیشتری برای تنهایی نیاز دارند.

متأسفانه، دستیابی به این امر در هنگام تعطیلات دشوار است، زیرا از فرآیند رسیدن به مقصد گرفته (چه با هواپیما یا با ماشین) تا اشتراک در اتاق هتل با دیگران تا بیرون رفتن و انجام فعالیت‌ها و تفریحات مربوط به سفر، گاهی اوقات هیچ گریزی از افرادی که با آنها هستیم نداریم.

به طور مشابه، موارد بسیاری در زندگی روزمره ما وجود دارد که تنها بودن را تقریباً غیرممکن می‌کند، مانند رفتن به محل کار، انجام کارها و وظایف روزانه و توجه به زندگی اجتماعی. خوشبختانه، تعطیلات درخانه می‌تواند راهی عالی برای اطمینان از تنها ماندن ما باشد، زیرا می‌توانیم کار را ترک کنیم، از انجام وظایف روزانه و چک کردن ایمیل‌ها و متن‌ها در این مدت خودداری کنیم و برای فعالیت‌های انفرادی و مغذی برنامه‌ریزی کنیم.

2. نسبت به تعطیلات کمتر تحریک کننده هستند.

تعطیلات اغلب به عنوان وقفه‌ای در زندگی روزمره ما در نظر گرفته می‌شود، اما به خاطر پاره‌ای از موارد برای ما افراد بسیارحساس بیش از حد تحریک کننده هستند.

اول، هنگام سفر، معمولاً زمان قابل توجهی صرف پرواز یا رانندگی به سمت مقصد می‌شود. سر و صدای زیاد – به خصوص اگر افراد زیادی در اطراف ما باشند – احساس راحتی را کاهش می‌دهد. دوم اینکه بسیاری از مقاصد در زمان تعطیلات شلوغ خواهند بود.

از آنجایی که HSP ها انرژی دیگران را جذب می‌کنند، زمانی که ما توسط مردم احاطه شده‌ایم، تقریباً غیرممکن است که آرامش داشته باشیم. ثالثاً، مسافرت شامل فرآیند ترسناک بستن چمدان (و باز کردن آن) همراه با ترس از فراموش کردن چیزی است.

چهارم، اگر مسافت قابل توجهی را طی کنید، جت لگ بر سیستم عصبی بسیار حساس ما تأثیر منفی می‌گذارد و در نتیجه باعث خستگی، بدخلقی و احساسات نامناسب می‌شود.

در نهایت، حتی وقتی به مکان‌هایی می‌رویم که زیبا هستند، قرار گرفتن در یک مکان ناآشنا می‌تواند به احساس تحریک بیش از حد، کمک کند.

با تعطیلات در خانه، می‌توان از اکثر -اگر نه همه- این عناصر تحریک آمیز اجتناب کرد، زیرا تعطیلات درمنزل نیازی به پرواز یا رانندگی، بودن در شلوغی، بسته بندی و باز کردن بسته بندی، تغییر منطقه زمانی یا جت لگ یا تلاش برای سازگاری با مکان‌های ناآشنا ندارند. برعکس، وقتی صحبت از سطوح تحریک آمیز به میان می‌آید، تعطیلات در منزل می‌توانند متناسب با ایده‌آل های شخصیت بسیار حساس شما طراحی شوند.

  1. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا روی خودتان تمرکز کنید.

برای اینکه واقعاً احساس آرامش و بهبود کنیم، ما HSP ها باید بتوانیم روی خود و نیازهایمان تمرکز کنیم. با این حال، چنین تمرکزی ممکن است در هنگام تعطیلات دشوار باشد، زیرا اغلب باید با دیگران هماهنگی کنیم. برای مثال، احتمالاً باید با دیگران مذاکره کنید که چه ساعتی بیدار شوید و فعالیت را شروع کنید، چگونه برنامه‌ریزی کنید که کدام فعالیت‌ها را انجام داده و کدامها راانجام ندهید، کجا غذا بخورید و غیره.

اگرچه این کاملاً قابل قبول است که از سایرین جدا شده و کارهای شخصی خود را انجام دهید، اما اجرای آن بسته به شرایط ممکن است دشوار باشد. به علاوه، از آنجایی که بسیاری از HSP ها خواهان خوشنود کردن دیگرانند، ممکن است چنین کناره گیری‌ای منجر به حس گناه شود.

از سوی دیگر، تعطیلات در خانه به ما اجازه می‌دهند تا به خواسته‌ها و نیازهای خود توجه کنیم و بر اعمالی تمرکز کنیم که باعث احساس شادی، آرامش و تغذیه روحی در ما می‌شود که یک درمان عالی برای استرس‌هایی است که در کار و انجام سایر وظایف خود تجربه می‌کنیم.

  1. نیاز به حداقل برنامه ریزی دارند.

برنامه ریزی می‌تواند استرس زا باشد و تعطیلات معمولاً نیاز به برنامه ریزی زیادی دارد، از پرواز گرفته تا حمل و نقل در مقصد و کارهای مربوط به هتل‌ها، غذا و سایر فعالیت‌ها که بسیار زیاد است! و با اینکه که ممکن است برنامه ریزی با هیجان همراه باشد، می‌تواند به سرعت به کلافگی منجر شود و لذت بردن از تجربه واقعی را از بین ببرد. به علاوه، با توجه به برنامه‌ریزی‌های مرتبط با زندگی حرفه‌ای و شخصی، اینکه مدتی نگران برنامه‌ریزی نباشیم می‌تواند برایمان مفید باشد.

تعطیلات در منزل معمولاً به برنامه ریزی حداقلی نیاز دارد زیرا محیط ما تغییر نمی‌کند و لازم نیست نگران داشتن یک برنامه شلوغ و پر شتاب باشیم. چنین تعطیلاتی منجر به استرس کمتر و فرصت بیشتر برای آرامش و استراحت ذهنمان می‌شود که برای روح بسیار حساس ما ضروری است.

  1. تعطیلات در خانه محیطی کنترل شده تر و سازگار با HSP را مهیا می‌کنند.

بر کسی پوشیده نیست که HSP ها عمیقاً تحت تأثیر محیط خود هستند. متأسفانه، غیرعادی نیست که محیط تعطیلات ما بر سیستم عصبی ما تأثیر منفی بگذارد، به خصوص که ما کنترل کمتری روی آن داریم. به عنوان مثال، نور، دمای اتاق، سطح سر و صدا و آرامش فضای اقامت ممکن است با طبیعت HSP شما هماهنگ نباشد. علاوه بر این، قرار گرفتن در یک اتاق ناآشنا می‌تواند خوابیدن و در خواب ماندن را دشوارتر کند، که آخرین چیزی است که HSP ها هنگام تلاش برای پر کردن ظرف احساسی‌شان به آن نیاز دارند. چنین چیزی می‌تواند باعث تقویت احساس کلافگی ما شود، درست در زمانی که ما مشتاق استراحت و دوری از موضوعات آشفته و خارج از کنترل زندگی خود هستیم.

با این حال، با تعطیلات در خانه، می‌توانیم محیط خود را کنترل کنیم تا آن را سازگار با شخصیت HSP خود کنیم و در نتیجه از ماهیت ترمیمی آن استفاده کنیم. ما می‌توانیم در آسایش پناهگاه HSP خود -منطقه آرامش‌بخش خانه‌مان که در آن آرامش می‌یابیم- باشیم تا آرامش بیشتری داشته باشیم. به‌علاوه این آرامش راداریم که در مواقع نیاز می دانیم هر چیزی کجا قرار دارد.

6. کاهش سرعت

یکی از بهترین راه‌ها برای احساس آرامش بیشتر این است که سرعت فعاليتهاي خود را کاهش دهیم، مخصوصاً در مقایسه با سرعت غالباً پرفراز و نشیب خواسته‌های حرفه‌ای و شخصی. اگرچه برخی از جنبه های تعطیلات بسيار عالی هستند – مانند استراحت در ساحل با یک کتاب خوب – همانطور که قبلاً بحث شد، جنبه های دیگر تأثیر معکوس دارند و باعث می‌شود تعطيلات در خانه بسيار مطلوب باشد . شبیه به فشار دادن دکمه مکث در زندگی ما هستند و تمرکز ما را از کار (و سایر عوامل استرس‌زا) به سمت آرامش و راحتی تغییر می‌دهند. تعطيلات در منزل به ما امکان می دهد برنامه های خود را با فعالیت های مغذی پر کنیم، مانند خوابیدن، چرت زدن، مدیتیشن، مطالعه، و تماشای فیلم های مورد علاقه و به ما کمک می‌کند تا جلو بیش برانگیختگی را بگيريم، که به‌ویژه برای HSP‌ها حیاتی است، زیرا ما بسیار مستعد بيش برانگيخته شدن هستیم.

7. به جلوگیری از فرسودگی کمک می کنند.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، مراقبت از خود است. تعطيلات در منزل فرصتی عالی برای پر کردن روزمان، صرفاً با فعالیت های مراقبت از خود است تا از مزایایی بالاتر و فراتر از آنچه معمولاً در یک هفته انجام می دهیم بهره مند شویم.

علاوه بر این، تعطيلات در خانه می‌تواند احساس فرسودگی شغلی را با فاصله گرفتن از خواسته‌ها و عوامل استرس‌زا که معمولاً زندگی ما را پر می‌کنند، کاهش دهد، مانند کار، کم خوابی، تقویم اجتماعی مملو از برنامه ها، انجام وظائف و غیره. از آنجایی که HSP ها بیشتر در معرض فرسودگی شغلی هستند، مهم است که باتری داخلی خود را چک کنیم و در صورت لزوم تعطيلات در خانه را در اولویت قرار دهيم.

چگونه يك تعطيلات در خانه ایده آل براي HSP ايجاد کنیم

برای اینکه به طور کامل از تمام مزایای بالقوه ای که یک تعطيلات در خانه می تواند ارائه دهد، بهره مند شوید، ابتدا باید اقامتگاهی ایجاد کنید که برای شما ایده آل باشد.

در اینجا نکاتی وجود دارد که من توصیه می کنم.

کارها و وظايف خود را از قبل انجام دهید. یکی از آزاردهنده‌ترین سناریوها زمانی است که تعطیلاتی که خیلی منتظرش بودیم به جای استراحت، پر از کارها و وظایف می‌شود. برای اینکه بهترین استفاده را از تعطيلات در منزل خود ببرید، قبل از شروع اقامت، کارهای خانه و کارهای بیرون را انجام دهید.

برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی کنید دانستن اینکه می خواهید برای وعده های غذایی خود چه کاری انجام دهید، عامل مهم دیگری است که باید در نظر بگیرید. برای برخی از افراد (از جمله خود من)، ما عاشق آشپزی و پختن غذا هستیم، زیرا به آزادسازی خلاقیت ما کمک می کند، به ما اجازه می دهد تا یک “حالت شناور” را تجربه کنیم، و

خوب بخوابید. خوابیدن دکمه تنظیم مجدد نهایی است که به ویژه برای HSP ها صادق است، زیرا ما در واقع نسبت به همتایان غیر HSP خود به خواب بیشتری نیاز داریم، چرا که سیستم عصبی ما راحت‌تر تحت فشار قرار می‌گیرد. بنابراین برای اینکه تعطیلات در منزل شما تا حد ممکن آرامش بخش باشد، مطمئن شوید که برای بیدار شدن از خواب نیازی به زنگ ساعت ندارید و تا آنجا که می‌خواهید از خواب لذت ببرید.

هر گونه استرس بالقوه را حذف کنید. یکی از اهداف اصلی تعطیلات در خانه، کاهش میزان استرس در زندگی شما است. ممکن است بخواهید برنامه‌های خبری را از تلفن خود حذف کنید و یا آن را در حالت “مزاحم نشوید” بگذارید. سعی کنید با دیگران نیز مرزبندی کنید تا مطمئن شوید که کمترین استرس ممکن را خواهید داشت.

فکر کنید و بررسی کنید. در پایان اقامت خود، زمان خوبی است که با خودتان چک کنید. ببینید که چگونه مراقبت از خود در طول تعطیلات در منزل به شما کمک کرده است. الان چه احساسی دارید؟ چه اقدامات مراقبتی از خود را می‌توانید در طول زندگی روزمره خود انجام دهید؟ اگرچه تعطیلات در منزل برای مدت زمان محدودی دوام می‌آورد، اما اگر بتوانیم برخی از این شیوه‌ها را در زندگی روزمره خود بگنجانیم، می‌توانیم احساس رفاه خود را افزایش دهیم و احتمال فرسودگی شغلی خود را کاهش دهیم.

لاسی پارکر

مترجم: امیر مداح